"We delen toch alles via Teams?" of "We hebben daar echt geen tijd voor".
Je hebt ze vast al gehoord, deze en veel andere redenen waarom organisaties geen interne nieuwsbrief versturen.
En toch. Volgens mij heeft élke organisatie een interne nieuwsbrief nodig.
Want een goede nieuwsbrief geeft snel een kleine boost in de mailbox van collega's.
Een goede nieuwsbrief verbetert ook de interne communicatie. En hoe beter die is, hoe sterker je als 1 team naar buiten kan treden.
Daarom: go! Start met een nieuwsbrief.
De eerste stap? Laat je inspireren door formats. Heb je weinig tijd? Kijk naar opties als een foto-nieuwsbrief of een 1-item-flits.
Daarna maak je keuzes: wil je een formele nieuwsflits of een informele nieuwsflits? Wil je dat collega's elkaar beter leren kennen of dat ze successen van de organisatie delen?
Breng je keuzes samen in 1 overzicht. Zie je nog drempels binnen je organisatie? Voeg die dan zeker toe als extra voorwaarde voor een geslaagde nieuwsbrief.
Je hebt nu een lijst met doelen. Met welke inhoud ga je die bereiken?
Kies altijd voor nieuws dat collega's inspireert. Je wil echt geen louter informatieve brief verspreiden.
Denk aan verhalen uit de organisatie, aan geslaagde persacties en successen van verschillende teams.
Denk niet enkel na over de inhoud, maar ook over de vorm, de frequentie en het proces.
Kies een haalbaar concept en proces. Is het realistisch om collega's items te laten schrijven of foto's te laten doorsturen? Is het nodig dat het management de nieuwsbrief naleest? Moet je een externe copywriter inschakelen of kan je zelf tijd vrijmaken?
Verspreid de nieuwsbrief via een kanaal dat collega's al kennen, zorg voor een goed werkend en mooi sjabloon en wees vooral niet bang om klein te beginnen. Maak er een mooie nieuwsbrief van die collega's graag krijgen en waar ze plezier aan beleven. Zelfs als die maar 1 (leuk) item bevat.
Veel plezier ermee!
Een nieuwsbrief uitdenken of vernieuwen? Contacteer Hey.
We bekijken samen met jou de mogelijkheden voor een nieuwsflits in jouw organisatie. Voorbeelden van hoe we kunnen helpen:
Samen met de communicatiedienst en het management de doelen van de nieuwsbrief en de plaats in de communicatiemix bepalen en zoeken naar de juiste rubrieken
De juiste tone of voice vinden
Een template maken of laten maken, simpelweg in Outlook of in programma's als Canva en Mailchimp
Het redactiewerk of de copywriting van je nieuwsflitsen opnemen
▶︎ mail info@heycommunicatie.be
▶︎ bel +32 498 70 28 53
Comments