Communicatiemedewerkers zijn vaak springers: ze zijn doeners én denkers, ze spelen in op de actie en kunnen heel hun planning omgooien voor een onverwachte vraag. Maar hoe hou je het hoofd koel? Hoe volg je projecten op volgens planning? En hoe hou je orde in de chaos?
Om je communicatiewerk te organiseren, heb je 5 pijlers nodig:
Een strategisch plan
Communicatie vertrekt vanuit de doelen van de organisatie en vanuit het meerjarenplan. Elk jaar stelt de communicatiedienst een gedragen communicatiejaarplan op met doelen van diensten en afdelingen, organisatiedoelen en een wishlist van het communicatieteam.
Een workflow voor het dagelijks werk
Een bibliotheek vol materialen en links
Persoonlijke organisatie van de communicatiemedewerkers
Draagvlak
Die vijf pijlers vormen de basis van de werking van het communicatieteam. Nemen ad-hocvragen te vaak onnodig de planning over? Zijn er spanningen tussen communicatiemedewerkers of met andere diensten? Is het stressniveau te hoog? Of zijn de digitale communicatiemappen een rommeltje waarin niemand iets terugvindt? Dan is er werk aan de winkel. Waar kan je meer orde en rust creëren?
TIP Maak zeker 1 keer per jaar tijd om je bibliotheek op te ruimen, oude files weg te gooien, je workflows kritisch te evalueren en je samenwerking met andere medewerkers te verbeteren. Steek voldoende tijd en zorg in je basisorganisatie.
Kan het beter?
Hey communicatie geeft advies en ondersteuning om je communicatiewerking te verbeteren. Denk aan:
analyse en advies
een stappenplan voor verbeteringen
coaching van de communicatieverantwoordelijke- of medewerkers
Comments